6 augustus 2020

Makkelijke rek en strekoefeningen voor tussendoor

rek

Als je de hele dag online zoekt naar een nieuwe baan, is het belangrijk dat je af en toe een korte pauze neemt. Op die manier kom je tot rust zodat je na je pauze weer geweldige motivatiebrieven kan schrijven. Neem tijdens je pauze ook de tijd voor wat rek en strekoefeningen. Die zorgen ervoor dat je geen last krijgt van je spieren. Daardoor blijf je fysiek fit.

Weet je niet zeker of je de oefeningen hieronder goed uitvoert? Dan vind je hier plaatjes die je helpen om de oefeningen beter te begrijpen.

Schouders

Sta op uit je bureaustoel en ga stevig staan. Om zeker te weten dat je een goede pose hebt aangenomen, kan je doen alsof je een boom bent en er wortels vanuit je schoenen in de vloer groeien. Als je eenmaal goed overeind staat, draai je rondjes met je schouders. Doe dat eerst voorwaarts en dan achterwaarts.

Trek nu je schouders op tot je een lichte spanning in je nek voelt. Tel tot drie en laat je schouders dan langzaam terugzakken in een natuurlijke positie.

Nek

Als je lang naar je computerscherm gestaard hebt, zijn je nekspieren waarschijnlijk stram geworden. Om ze wat losser te maken kan je eerst je hoofd naar links bewegen totdat je een lichte rek voelt. Let op: deze oefening mag, net als alle andere oefeningen in dit artikel, nooit pijn doen. Stop onmiddellijk als je pijn ervaart en neem contact op met een huisarts als de pijn aanblijft.

Draai nu je hoofd naar rechts tot je weer een lichte rek voelt in je nek. Leg vervolgens je hoofd tien seconden op je borst. Laat je hoofd daarna weer rustig omhoogkomen en leun hem een beetje naar achteren. Leg je hoofd daarbij niet helemaal in je nek. Hou ook dit tien seconden vast.

Armen

Vouw je handen in elkaar en strek je armen uit naar voren. Blijf ondertussen rustig ademhalen. Breng je handen (met je handpalmen naar de voorkant) met gestrekte armen tot boven je hoofd.

Strek je armen nu uit achter je lichaam en vouw je handen weer ineen, opnieuw met je handpalmen naar buiten. Strek ze verder uit totdat je een lichte spanning voelt in je borstspier. Strek je borst uit.

Rug

Zet je handpalmen tegen je onderrug. Duw vervolgens je handen rustig naar voren terwijl je je rug naar achteren buigt.

Ga vervolgens weer in je bureaustoel zitten en vouw je linkerbeen over je rechterbeen. Laat je rechteronderarm rusten langs je linkerbeen. Druk je rechterbeen – je onderste been – nu naar rechts en draai je romp naar links tot je een lichte spanning voelt in je onderrug. Kijk over je linkerschouder voor extra rek.

Herhaal dit aan de andere kant.