• 0

Netwerken anno 2020: hoe relevant is het nog?

Wie kent de kreet ‘Old Boys Network’ nou niet? Meestal gebruikt uit afgunst. ‘Zij’ krijgen wel de mooie baantjes uit hun netwerk en ‘wij’ niet. Nu is er best wat veranderd. Transparantie neemt toe, sollicitatieprocedures lijken evenwichtiger, objectiviteit wordt ingebouwd door het gebruik van AI-tools en matching verloopt anoniemer. Hoe relevant is netwerken nu dan nog?

Wie kent JOU?

De wereld is enorm veranderd. Toch is en blijft je netwerk je belangrijkste instrument om een andere baan of opdracht te krijgen. Iedereen heeft een eigen netwerk, ook al is niet iedereen zich er altijd zo bewust van.

Hopelijk heb je een netwerk dat er voor je is, met een heleboel fans die aan je denken als het nodig is. Het gaat er tenslotte niet om wie JIJ kent, maar wie JOU kent! Je kunt 10.000 contacten hebben, maar als die geen van allen reageren als je een vraag hebt, kun je er beter 10 hebben die dat wel voor je doen.

Helpt jouw netwerk je?!

Er zijn verschillende gradaties binnen je netwerk. Het eerste gedeelte ken je persoonlijk en kom je minimaal één keer per jaar tegen. Dat zullen er in de praktijk eerder 50 dan 250 zijn. Het laatste getal geldt als het maximale aantal mensen te zijn dat je nog kunt onthouden en onderhouden.

Daarboven is een eigen ‘bakje met namen’. Gelukkig hebben we tegenwoordig LinkedIn als voornaamste ‘bakje’. Maar ook Facebook, Instagram of welk ander sociaal netwerk kan helpen dit bij te houden.

Een netwerk is pas interessant wanneer het je helpt als je daar om vraagt! Want dat is wel het eerste dat je moet doen: Vragen om HULP! Ligt voor de hand, maar wordt nog veel te weinig daadwerkelijk gedaan.

Vanuit welk ‘profiel’ benader jij je netwerk?

Hoeveel jij om hulp vraagt, heeft ook te maken met de manier waarop je je netwerk benadert. Doe je dat als persoon, als functionaris of als bedrijf? Als je je LinkedIn profiel hebt gemaakt op basis van je functie bij een bedrijf, dan zal je minder geneigd zijn het in te zetten als je een andere baan zoekt.

Datzelfde profiel, de manier waarop je je netwerk benadert, is je vriend als mensen informatie over je willen hebben. Ze kunnen zo zien wat je al hebt gedaan, waar je op reageert, waar je in uitblinkt, welke referenties je hebt of welk netwerk je eigenlijk hebt. Maar: onderschat het ‘online’ archief niet. Die dronkenschap op Facebook kan je fataal worden!

Wat zien we?

Je sollicitatie wordt aanmerkelijk sterker als de informatie over jou consistent en compleet is. Je van tevoren realiseren wat anderen van je kunnen vinden is bere-belangrijk. Kijk dus regelmatig via de computer van iemand anders naar je eigen naam in een zoekprogramma. Niet je eigen laptop, omdat de zoekmachine je dan herkend en daardoor andere zoekresultaten weergeeft!

Een netwerkplan anno 2020

Voorbereiding is het halve werk. Maak voor jezelf bij voorkeur een Personal Network Plan, waarin je bepaalt waar je profiel op gericht is (dus voor wie), waar jij je in wilt onderscheiden en hoe, en op welke manier je dat gaat realiseren. In de praktijk gebruik je daarbij niet alleen een LinkedIn profiel, maar ook de mogelijkheid van een Vlog/Blog, een eigen website, communities en/of gastcolumns of zelfs een boek.

Naast het hebben van een goed profiel is het contact met je netwerk de volgende prioriteit. Regelmatig met je netwerk communiceren over (voor hen) zinnige zaken helpt je in het trekken van de aandacht voor jouw activiteiten/capaciteiten. Het komt dan niet zelden voor dat je gevraagd wordt voor een baan of opdracht in plaats van dat je alle moeite moet doen om er één te krijgen. En mocht je niet altijd even handig zijn met al deze mogelijkheden: in je netwerk zijn ongetwijfeld mensen die daar handiger in zijn en bereid zijn je te helpen!

Heb je een goed netwerk opgebouwd en staat je eerste sollicitatiegesprek ingepland? Klik hier voor de voorbereidingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *