2 juni 2020

Omgaan met afwijzing na een sollicitatie

sollicitatie afwijzing

Wanneer je wordt afgewezen voor een sollicitatie, doet dit iets met je. Je bent verdrietig, teleurgesteld of misschien wel erg boos. Hoe ga je om met deze gevoelens na een afwijzing voor een sollicitatie? 

Mensen willen geaccepteerd worden en ergens bij horen. Dit is een evolutionaire erfenis. Een afwijzing refereert aan het gevoel van buitengesloten worden. Zelfs als je nog geen onderdeel was van de groep, doet het pijn dat je er niet bij ‘mag’ horen. Bij solliciteren hoort afwijzing en dit kan pijn doen.

Overwinning

Je presenteert je op je best. Je hebt ten eerste hard gewerkt om iets te leren en ergens goed in te worden. Je schrijft een brief waarin je je van je beste, meest waardevolle kant laat zien. Soms komt het zelfs tot een gesprek. Je denkt na over je kleding, bereid je voor, overwint je zenuwen en laat je van je beste kant zien. En dan valt de keuze op iemand anders. Een afwijzing na een sollicitatie kun je ervaren als een persoonlijke aanval. Dit kan je eigenwaarde aantasten, je kunt je ongelukkig of zelfs depressief voelen. Wat kun je ertegen doen?

Het gebeurt waarschijnlijk iedereen wel een keer. Je hebt ten slotte uiteindelijk geen controle over de keuze van de recruiters. Waar je wel controle over hebt, is je eigen mindset. Door mindful te denken, heb je controle over je  eigen mindset. Van tevoren kun je in je hoofd al iets doen. Dit kan door te bedenken dat het iets is wat ons allemaal overkomt. Het heeft vrij weinig met jou te maken.

Meestal ben je niet de enige sollicitant, sterker nog, vaak ben je een van velen. Allemaal willen ze graag dezelfde baan als jij. Het gaat dus om wat degene die de beslissing maakt in zijn hoofd heeft. Die persoon heeft zijn eigen achtergrond en socialisatie. En de reden waarom hij iemand uit kiest kan heel banaal zijn. Je kunt lijken op zijn leerkracht van de basisschool die hem heeft laten zitten en afgewezen worden.

Het oermens in jou

Het is belangrijk dat je beseft dat dit gevoel teruggaat naar de oermens in jou. Je bent een geraakt, gekwetst. Je hoeft dit gevoel niet af te wijzen, je kunt het beter accepteren. Baal ervan, huil uit, praat met je vrienden erover. Accepteren is de beste manier van omgaan met verdriet.

Ga niet bij de pakken neerzitten. Bedenk dat je een van velen bent, het niet persoonlijk is en er wel iets nieuws (beters) op je pad komt. Dit heet ook wel mindful denken. Wees niet onaardig voor jezelf, de volgende keer gaat het vast beter.

Je zou vooraf een ‘baalperiode’ kunnen instellen. Drie uur voor een afwijzing op een brief, een dag voor een afwijzing na een gesprek. Bedenk zelf wat je nodig hebt, en hou je daaraan. Na die periode zorg je dat je niet meer rondloopt in joggingbroek. Je verzorgt jezelf en je probeert deze afwijzing achter je te laten. Wees kritisch naar jezelf: wat kan anders? Wat kan beter? Maar wees niet te hard voor jezelf.

Feedback vragen achteraf

Bellen na een afwijzing vergt moed, maar kan erg bruikbaar zijn. Je kunt veel aan de feedback hebben en dit gebruiken bij de volgende sollicitaties. Ook geeft het de werkgever een positief beeld van jou, wellicht bruikbaar als er weer een vacature is.