• 14

Opvallen in een kleurloze omgeving

Het is zaterdagochtend. Ik sta op station Schiphol. De lucht is grauw, en of dat niet genoeg is zijn de treinen van slag door werkzaamheden. Ik moet dus omreizen met vertraging als gevolg. Maar wat veel erger is: ik loop mijn koffie mis. Mijn stemming wordt er niet beter op.

Aangekomen op perron drie, kan ik mijn ogen niet geloven. Er komt een heus koffiewagentje aangereden. De verkoper is kennelijk in een prima stemming: een brede glimlach, blakend witte tanden in een donker glanzend gezicht. Hij komt net als de mannen die de stations schoonmaken van een ander continent. Hij, mijn koffiebrenger, kijkt  niet alleen blij, hij máákt mij ook blij.

Eerlijk is eerlijk, zijn koffie smaakt minder lekker dan die uit de inmiddels zo geliefde apparaten, maar déze koffie wordt me gebracht. Ik geef een ruime fooi. Precies op het moment dat ik er behoefte aan had, stond hij klaar met zijn koffie. Daarbij werd die koffie ook nog eens met zichtbaar plezier voor me ingeschonken. Ik word op mijn wenken bediend. Dat gebeurt me niet elke dag. Mijn stemming is aanmerkelijk verbeterd. Dat halve uurtje vertraging  ben ik al weer vergeten.

Opvallen en aantrekken

Wat is er nu zo bijzonder aan zo’n koffiebrenger, zul je misschien denken. Om te beginnen heeft deze man er duidelijk  zin in. “Ik ga de mensen vandaag met mijn koffie ‘stalken’”, zei hij tegen me, met weer die brede grijns en blakend witte tanden en reed verder, vastbesloten om te verkopen. Hij gelooft in zijn werk, in wat hij doet. Hij gaat ervoor.

Door zijn enthousiaste manier van werken valt hij op in de nogal grauwe stationsomgeving. Ik zie verderop nieuwe mensen bij zijn wagentje staan. Hij valt niet alleen op, maar hij trekt ook aan. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet. We kennen ze allemaal, verkopers, die ons met frisse tegenzin te woord staan. Mobiel in de aanslag, beetje onverschillig en een blik van ‘vraag mij maar liever niets’. Ze zijn er niet zo bij met hun hoofd, lijken ook niet erg gemotiveerd om je iets te verkopen.

Ze vallen niet op en trekken ook niet aan.

Waarmee val jij op?

Als je moet kiezen, wie wil je dan zijn en hoe wil je dan werken? Dit is waarschijnlijk niet zo’n moeilijke keuze. Alleen, hoe bereik je dat dan? Hoe zorg je dat je opvalt in de nogal kleurloze omgeving van werklozen?

Je zult je zelf een aantal vragen moeten stellen:

  1. Wat doe jíj nu graag, vanuit je zelf en met veel plezier? (Dat kan iets heel anders zijn dan waar je voor hebt geleerd of werkervaring in hebt opgedaan)
  2. Waar kunnen ze wat jij graag doet goed gebruiken, waar is er behoefte aan wat jij allemaal te bieden hebt?
  3. Hoe gemotiveerd ben je om hier écht voor te gaan en successen mee te boeken?

Pas wanneer je deze vragen beantwoord hebt, ben je klaar om te gaan solliciteren.

Over Aletta van 't Hoog

Het is Aletta’s missie om je te laten ontdekken wat je natuurlijke aanleg, innerlijke motivatie, kwaliteiten en behoeftes zijn. Hierdoor kom je aan de weet wat voor jou belangrijk is in een baan. Dat heb je nodig om de arbeidsmarkt op te gaan en een baan te vinden, die je ligt. Samen met jou dié baan zoeken is voor haar een sport.