fbpx
14 mei 2021

Schrijf je sollicitatiestress van je af met de ‘5 Minute Journal’

Stress is niet leuk, én het verkleint je kans op een baan. Aanpakken, dus! Bijvoorbeeld door de stress van je af te schrijven. Met de ‘5 Minute Journal’ wordt dat wel heel makkelijk, en het kost je ook nog eens nauwelijks tijd.

Als werkzoeker maak je een stressvolle periode door. Als je op banenjacht bent terwijl je nog bij een ander bedrijf onder contract staat, moet je het schrijven van cv’s en brieven combineren met je vaste baan. En dan hebben we het nog niet gehad over de tijd die je vrij moet maken voor sollicitatiegesprekken.

Ben je op zoek naar een baan terwijl je werkloos thuis zit, dan ben je ook gevoelig voor stress. Misschien ben je financieel enorm afhankelijk van jouw sollicitatiesucces, daardoor voel je een boel druk op je schouders. En zelfs als het op je spaarrekening nog goed zit, kan een sollicitatiegesprek veel zenuwen met zich meebrengen.

Stress moet je aanpakken

Wat je situatie ook is: als je op zoek bent naar een baan, komt daar veel stress bij kijken. Als je daar niets aan doet, levert die stress problemen op. Stress is ongezond – zowel op de lange als de korte termijn – maar stress verkleint ook je baankansen. Ga je onder stress gebukt, dan presenteer jij jezelf namelijk minder goed bij sollicitaties en netwerkbijeenkomsten. Daardoor zal een recruiter eerder voor jouw tegenkandidaat kiezen. Eentje die scherper en enthousiaster uit de hoek komt.

Het moge duidelijk zijn: die stress moet je bij de bron aanpakken. Een goede manier om dat te doen, is door de stress van je af te schrijven. Dat klinkt misschien gek, maar het werkt echt! Als je iedere avond opschrijft wat je die dag is opgevallen, kan je brein beter allerlei prikkels en informatie verwerken. Dingen die je stress bezorgen verdwijnen letterlijk uit je hoofd, als je ze op papier zet.

Ook voor als je geen schrijver bent

Schuilt er geen William Shakespeare of J.J. Voskuil in jou? Geeft het idee van je gedachten op papier zetten je eerder meer dan minder stress?  Dan is er nog steeds geen man over boord! Zelfs als schrijven niet je beste vaardigheid is, kan je namelijk prima de stress van je af pennen. Daar komt de ‘5 Minute Journal’ in beeld.

In het ‘5 Minute Journal’ hoef je geen ellenlange verhalen te pennen. In plaats daarvan stelt deze dagboekvorm je vragen over je dag: voor het beste resultaat moet je die zowel ’s ochtends als ’s avonds invullen. Maak je geen zorgen: zoals de naam van het project al doet vermoeden ben je er niet langer dan vijf minuten mee bezig!

’s Ochtends en ‘s avonds

Met het ‘5 Minute Journal’ begin je jouw werkdag met op te schrijven waar je dankbaar voor bent en wat je gaat doen om jouw dag geweldig te maken. Je schrijft ook een positieve boodschap aan jezelf op waar jij de rest van jouw dag aan herinnerd wilt worden.

’s Avonds reflecteer je op je dag. Je schrijf de 3 belangrijkste dingen die je hebt meegemaakt op. Je noteert daarover wat je in die situaties goed hebt gedaan en wat beter kon.

Hou je dit lange tijd vol, dan merk je dat je stress vanzelf afneemt. Omdat je opschrijft wat je bezighoudt, kan je brein nieuwe informatie beter organiseren en een plekje geven. Maar door de vragen uit het ‘5 Minute Journal’ te beantwoorden, bekijk jij jouw dagen ook van een zonnigere kant. De vragen sturen je namelijk om niet in onzekerheden te denken, maar in dingen waar je dankbaar voor bent. De vragen etaleren daarnaast iedere dag jouw vaardigheden. Vooral voor mensen die op zoek zijn naar een baan, en dus onvermijdelijk zo nu en dan met een afwijzing te maken krijgen, is dat laatste erg belangrijk.

Andere voordelen

Het bijhouden van een ‘5 Minute Journal’ brengt nog wat andere voordelen met zich mee. Het is bijvoorbeeld enorm goed voor je hersenen. Om iets op te schrijven, moet je informatie namelijk eerst observeren, er dan op reflecteren en het vervolgens analyseren. Al die acties vormen samen een soort work-out voor je brein.

Het bijhouden van een ‘5 Minute Journal’ is ook goed voor je disciplinevorming. Om iedere ochtend en avond 5 minuten uit te trekken voor een routinemoment, moet je immers toch maar de discipline opbrengen. Voor het bijhouden van je journal is dat misschien makkelijk – het kost je uiteindelijk maar 5 minuten – maar door het te doen zal je ook makkelijk voor andere, lastigere dingen de discipline kunnen vinden. Om voorafgaand aan iedere sollicitatie je recruiter bellen, bijvoorbeeld.

Minuutje extra

Edities van de ‘5 Minute Journal’ kun je in soorten en maten op het internet verkrijgen. Kennelijk hebben Nederlanders meer tijd nodig om hun gedachten op papier te zetten dan een internationaal publiek: de Nederlandstalige uitgave van het boek heet namelijk ‘Het 6 minuten dagboek’.

Do it yourself

Wil je graag een ‘5 Minute Journal’ bijhouden maar heb je in deze periode waarin je inkomen onzeker is het geld er niet voor klaarliggen? Geen probleem! Leg dan een leeg kladblok naast je bed en beantwoord iedere ochtend de volgende vragen:

  1. Voor welke 3 dingen ben je dankbaar?
  2. Welke 3 dingen ga je vandaag doen om je dag geweldig te maken?
  3. Welke positieve boodschap mag je vandaag niet vergeten?

Pak aan het eind van de dag je kladblok er opnieuw bij en beantwoord dan de volgend vragen:

  1. Welke 3 belangrijke dingen zijn er vandaag gebeurd?
  2. Hoe had je op elk van die 3 dingen nóg beter kunnen reageren?
  3. Wat heb je bij alle 3 gebeurtenissen goed gedaan?

Ook op Sollicitatiedokter schrijven?

Ben jij een sollicitatie-expert en wil je graag jouw verhaal doen op Sollicitatiedokter? Word dan een gastblogger! Neem voor meer informatie contact op met joost@sollicitatiedokter.nl.