fbpx
1 juni 2021

Solliciteren is een zittend vak: 4 tips om toch gezond naar een baan te bewegen

zittend vak

Je bureaustoel en computer zijn je beste vrienden als je op zoek bent naar een baan. Maar je gezondheid is die twee liever kwijt dan rijk. Solliciteren is nu eenmaal een zittend beroep: 4 tips om toch fit te blijven.

Wie op zoek is naar een baan, brengt veel tijd achter zijn of haar computer door. Je tikt sollicitatiebrieven, zoekt een design uit voor je nieuwe cv en je checkt LinkedIn. Zelfs voor sollicitatiegesprekken hoef je sinds de coronacrisis je bureaustoel niet meer af: ze vinden immers gewoon via Microsoft Teams of Zoom plaats.

Net een kantoorbaan

Dat is allemaal lekker makkelijk, maar wie op een dag zoveel zit en naar een scherm tuurt, moet wel rekening houden met zijn gezondheid. Voor werkzoekers die normaalgesproken niet in een kantoor werken, geldt dat al helemaal. Als je eerst eventmanager op locatie was maar nu fulltime solliciteert, beweeg je een stuk minder en vraag je een stuk meer van bijvoorbeeld je ogen, handen en polsen.

Hieronder lees je tips voor mensen met een zittend beroep. Als fulltime werkzoeker ben jij een van hen.

Tip 1: Denk aan je ogen

Tuur je 8 uur per dag en 5 dagen per week naar je computerscherm? Dan krijg je al snel last van droge ogen. Op de lange termijn zijn de gevolgen van schermstaren zelfs nog schadelijker. Mensen die niet af en toe van hun computers wegkijken, lopen na een tijdje het risico op bijziendheid.

Dat wil je natuurlijk voorkomen. Daarom adviseren experts om voor iedere 20 minuten dat je naar je scherm kijkt, 20 seconden in de verte te staren. Zorg er daarnaast voor dat je jouw computerscherm op een fatsoenlijke afstand houdt. Een scherm tussen de 50 en 70 centimeter bij je vandaan zien oogdeskundigen als gezond. In dit artikel lees je meer over hoe je jouw sollicitatie-ogen fris houdt.

Tip 2: Blijf in beweging

Niet alleen je ogen, maar ook de rest van je lichaam lijdt onder jouw zittende beroep. Bewegen is immers goed voor je, maar vanuit je bureaustoel kom je er niet aan toe. Maak gedurende je dag dus tijd voor die beweging! Je hebt het niet alleen nodig om calorieën te verbranden, maar ook om je bloedsomloop te bevorderen.

Om op de dagen die je achter je bureau spendeert toch voldoende te bewegen, is het verstandig om ieder uur eventjes op te staan. Doe dan bijvoorbeeld wat rek- en strekoefeningen, of loop een rondje in je tuin, als je die hebt. Grijp tijdens de dag ook iedere gelegenheid aan om even in de benen te komen. Haal dus zelf je kop koffie, en laat hem je niet brengen door je partner. Alle kleine beetjes helpen.

Tip 3: Doe het uit de losse pols

Als je de hele dag door brieven tikt, LinkedIn-posts schrijft en door vacaturebanken scrolt, worden je vingers stram. Na een tijdje gaan ze misschien zelfs pijn doen. Wanneer die spiertjes in je handen en polsen beginnen te irriteren, spreken dokters meestal over de zogeheten ‘muisarm’.

Je voorkomt hem door je muis af en toe met je ‘verkeerde’ hand vast te pakken. Dus je linker als je rechts bent, en andersom. Verder is het belangrijk dat je zo nu en dan wat hand- en polsoefeningen doet. Maak van je hand bijvoorbeeld herhaaldelijk een vuist en dan weer een palm. En draai je polsen in een rustige, circulaire beweging. Die kleine spiertjes worden op deze manier op een andere manier gebruikt dan wanneer je tikt of scrolt, en daardoor worden ze minder snel pijnlijk.

Tip 4: Luister naar je maag (en je blaas)

Als je druk bezig bent met een brief, of de laatste hand legt aan je cv, wil je wel eens doorwerken terwijl je lichaam aangeeft dat het tijd is voor een pauze. Je negeert daardoor impulsen om een hap te eten, een slok water te drinken of een plas te doen.

Dat is niet goed voor je. Vergeet je te drinken of te eten, dan heb je aan het eind van de dag een stuk minder energie. Zonde als je nog een oude connectie wilde aanschrijven – je schuift het met een lege maag waarschijnlijk voor je uit naar morgen. Maar het wordt pas helemaal vervelend als je om half 4 een sollicitatiegesprek hebt. Kom je vermoeid over op een recruiter, dan kiest-ie waarschijnlijk voor een andere kandidaat.

Negeer je in je poging om snel die LinkedIn-post af te maken je blaas? Dan bewijs je je lichaam daar eveneens geen goede dienst mee. Heb je een beetje pech en doe je het structureel? Dan kan je koppigheid je zelfs een blaasontsteking opleveren. Zie dan nog maar eens een goede kandidaat te zijn.