fbpx
20 november 2020

Suikervrij solliciteren doe je zo!

suiker

In mijn eerste artikel schreef ik al dat suiker niet bij een gezonde leefstijl past. Toch krijg ik nog regelmatig vragen over suiker. In dit artikel vertel ik je alles over suiker en waarom je het juist tijdens je sollicitatieproces moet vermijden.

Voor we het over de effecten van suiker gaan hebben, is het goed om stil te staan bij wat suiker eigenlijk is. Suiker is een zoete stof die onder de koolhydraten valt en van nature veel voorkomt in onder andere zuivel, fruit en groente.

Twee soorten

Er zijn twee soorten suiker: monosachariden en disachariden. De eerste zijn de eenvoudige suikers (koolhydraten), zoals fructose (vruchtensuiker), galactose en glucose. Deze suikers worden snel in je lichaam opgenomen waardoor je meteen energie krijgt. Onder disachariden vallen lactose (melksuiker), maltose en sucrose (biet- of rietsuiker). Deze suikers (koolhydraten) hebben iets langer de tijd nodig om in je lichaam opgenomen te worden.

Zodra je suiker in je mond stopt, wordt het afgebroken tot monosachariden in de dunne darm. Na de vertering komen de koolhydraten voornamelijk als glucose in het bloed terecht. Dit wordt door de weefsels opgenomen, die kunnen het verbranden. Hierbij ontstaat energie die nodig is voor bepaalde lichaamsfuncties.

Glucose

Glucose kan ook worden opgeslagen in de lever. Dit is je glycogeen voorraad. Wanneer je een grote inspanning doet, bijvoorbeeld als je gaat sporten, komt die van pas.

Al snel nadat je suiker hebt gegeten, verhoogt je bloedsuikergehalte. Bij gezonde personen gaat deze stijging door tot ongeveer 1 à 2 uur na de maaltijd, daarna neemt het gehalte weer af. Dit komt door het hormoon insuline. Die zorgt ervoor dat glucose vanuit je bloed in je cellen komt.

Gezondheidsproblemen

Als het bloedsuikergehalte onder een bepaalde grens komt, geeft de alvleesklier een ander hormoon af, namelijk glucagon. Hierdoor wordt je bloedsuikergehalte weer op een normaal niveau gebracht.

Je lichaam kan maar weinig suiker opslaan en daarom worden koolhydraten uit je eten en drinken vooral verbrand. Als je een teveel aan energie binnenkrijgt, zonder dat je dit verbruikt, slaat je lichaam de energie als vet op. Dit kan leiden tot een toename in lichaamsvet. Snelle suikers zoals die in snoep, koekjes, cake, gebak, frisdranken en vruchtensappen laten je bloedsuiker snel stijgen en daarna nog sneller dalen. Je raakt daardoor moe en krijgt nog meer zin in suiker. Ook vergroot je jouw kans op diabetes type 2 (suikerziekte), overgewicht, tandbederf en een sterk verminderde weerstand ermee.

De langzame, natuurlijke suikers die je aantreft in volkorenproducten, zilvervliesrijst, havermout, zoete aardappelen, groenten, fruit en peulvruchten geven je een langer verzadigd gevoel en zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je minder snel zin in zoetigheid.

Alternatief

Na het lezen over suikerziekte, tandbederf en overgewicht heb je vast het gevoel dat suiker slecht voor je is. Dat is niet altijd het geval. Je hebt suiker bijvoorbeeld nodig om te denken, te bewegen en te focussen. Het maakt daarbij wel uit in welke vorm je suikers eet. Neem je een appel of een volkorenbroodje, dan krijg je naast natuurlijke suikers ook nog vitaminen, mineralen en vezels binnen. Wanneer je een koekje eet, krijg je die niet.

Daarom moet je natuurlijke, langzame suikers absoluut niet vermijden. Wel is aan te raden om je consumptie van toegevoegde suikers uit vruchtensappen, frisdranken, snoep, toetjes en koekjes te verminderen. De makkelijkste manier om dat te bereiken, is door zelf je eten te bereiden. Pak dus niet die kant-en-klaarmaaltijd uit de supermarkt maar ga zelf in de keuken staan. Als je zelf al je kruiden koopt en toevoegt aan je eten, heb je de hoeveelheid suiker die je consumeert zelf in de hand.

Heb je toch ontzettend veel zin in iets zoets? Vervang suiker dan door een van de volgende producten:

  • (Gedroogd) fruit
  • Rauwe honing
  • Ahornsiroop
  • Palmsuiker
  • Kokosbloesemsuiker

Suiker en solliciteren

Ik raad je niet alleen aan om minder suiker te eten omdat je dan gezonder leeft, maar ook omdat je er een betere sollicitant door wordt. Steeds meer onderzoeken laten zien dat een overmatige inname van suiker slecht is voor de hersenen. Zo schaadt het ons geheugen en leervermogen en vergroot het de kans op neurodegeneratieve aandoeningen zoals dementie en alzheimer. Dus ben je bezig met solliciteren of heb je binnenkort een gesprek? Probeer dan om minder toegevoegde suikers te eten en wees je bewust van wat suiker met jou en je hersenen doet. Ga met jezelf de uitdaging aan om eens een paar weken geen suiker toe te voegen. Kun jij dit?

Ik hoop dat het suikerverhaal nu duidelijker voor je is en dat ik je heb geïnspireerd om minder toegevoegde suikers te eten. Hoe kun je dit in je dagelijks leven toepassen? Neem de hele sinaasappel in plaats van het sap, voeg geen extra suiker toe aan je eten, kies voor volkorenbrood, speltbrood, zilvervliesrijst en vervang zoet broodbeleg en tussendoortjes door gezondere producten zoals spreads, noten en fruit.

feedback