fbpx
9 september 2020

Train je brein met Mindgym-coach Wouter de Jong

Wouter de Jong (1981) lag halverwege zijn twintiger jaren met zichzelf in de knoop, maar toen hij meditatie- en aandachtsoefeningen ontdekte ging er een wereld voor hem open. Tegenwoordig helpt hij als coach mensen met hun mentale gezondheid. Sollicitatiedokter sprak hem over de oefeningen uit zijn boek ‘Mindgym, sportschool voor je geest’ en hoe die van werkzoekers betere sollicitanten maken. Tip: in dit artikel geeft Wouter een aantal steengoede tips voor werkzoekenden gratis weg.

Toen Wouter de Jong achterin de 20 was, raakte hij mentaal met zichzelf in de knoop. De acteur – misschien ken je hem nog als Milan in Goede Tijden Slechte Tijden – merkte dat hij goed over zijn worstelingen kon praten, maar in gesprekken met zijn therapeut miste hij concrete handvaten.

Oefeningen

Concrete technieken voor zijn mentale problemen vond hij wel in aandachts- en meditatieoefeningen. “Ik heb een wetenschappelijke achtergrond, mediteren leek mij onzin”, zegt Wouter. “Maar toen ik er bij toeval toch aan begon, ging er een wereld voor me open.”

De oefeningen gaven Wouter naar eigen zeggen de “tools om de inzichten uit therapie na te leven.” Hij wist ermee zijn mentale problemen te overwinnen, tegenwoordig besteedt hij nog steeds dagelijks minimaal 20 minuten aan aandachtsoefeningen en andere mentale technieken. “Op drukke dagen plan ik het zo dat ik een oefening op de parkeerplaats bij een afspraak doe. En gedurende de dag verweef ik oefeningen die geen tijd kosten in mijn andere bezigheden.”

“Op drukke dagen plan ik het zo dat ik een oefening op de parkeerplaats bij een afspraak doe”

Mindgym

Om ook andere mensen te laten ervaren wat de oefeningen voor hem betekenen, liet Wouter zijn carrière als acteur varen. In plaats daarvan richtte hij zich op een professioneel leven als compassie- en mindfulnesstrainer. In zijn boek ‘Mindgym, sportschool voor je geest’, combineert hij mentale oefeningen uit verschillende disciplines tot een wetenschappelijk onderbouwde methode om mentaal fit te worden.

Wouter koos bewust voor deze nuchtere, gestructureerde aanpak. “Bij mindfulness en andere mentale technieken denken veel mensen al snel aan zweverigheid en het Boeddhisme”, zegt hij. “Ik wilde dat stigma wegnemen door een praktisch programma van 12 weken op te stellen. Aan het begin van elke trainingsweek kan je kiezen hoe intensief je jouw brein wil trainen, er zijn drie niveaus: light, medium en intens.

Progressie

Wie naar de sportschool gaat, voelt zich dezelfde dag nog lekker ontspannen. Wanneer je je mentale gezondheid traint, laat die progressie soms wat langer op zich wachten.

“Maar,”, vertelt Wouter, “je merkt na een tijdje wel dat je rustiger in je hoofd wordt. En op lange termijn leer je je emoties de baas te worden, in plaats van andersom. Uiteindelijk krijg je jezelf beter in de hand. Het wordt dan makkelijker om het leven te leiden dat je werkelijk wilt. Minder op je telefoon kijken en eindelijk eens die sollicitatiebrief schrijven, bijvoorbeeld.”

In zijn boek focust Wouter op de wetenschappelijke aspecten van hoe je een gelukkiger brein traint. Wouter: “Zoals je je lichaam kan trainen om fitter te zijn, zo kun je ook je hersens trainen. Voor een gelukkig brein kan je aan vier onafhankelijke breincircuits werken: aandacht, veerkracht, positiviteit en altruïsme. Altruïsme is je vermogen om iets te geven of een ander te helpen zonder er iets voor terug te verwachten. Wil je een allround sporter worden, dan wil je alle vier de circuits trainen.”

Werkzoekers

De oefeningen in het boek van Wouter kunnen veel betekenen voor werkzoekenden. Zij maken namelijk een onzekere periode in hun leven door. Daar komt veel stress bij kijken.

“Je mentale gezondheid bepaalt in grote mate wat je vaardigheden zijn als sollicitant”, vertelt Wouter. “Bijvoorbeeld: een vaardigheid die in bijna elk beroep belangrijk is, is dat je goed kunt luisteren. Iemand die niet lekker in zijn vel of geest zit, zal daarin niet optimaal presteren.”

“Daarnaast ben je veel productiever als je mentaal gezond bent. Uit onderzoek blijkt dat een gelukkig brein 31% productiever is dan een neutraal brein. Als je mentaal gezond bent is dat dus niet alleen prettig voor jezelf, maar ook voor je potentiële werkgever.”

“Uit onderzoek blijkt dat een gelukkig brein 31% productiever is dan een neutraal brein”

Leid je hersens om de tuin

Het boek van Wouter staat vol tips en oefeningen om je mentale gezondheid te verbeteren. Voor Sollicitatiedokter geeft hij alvast een tipje van de sluier. “Als je zenuwachtig bent, bijvoorbeeld vlak voor een sollicitatiegesprek, kan je je hersenen makkelijk om de tuin leiden door iets langer in te ademen dan uit te ademen. Je hartslag gaat erdoor naar beneden, daardoor denken je hersenen: ‘Oh, hij is toch rustig.’ Je brein stopt dan met het aanmaken van stoffen die je stress bezorgen.”

Afwijzing

Een ander aspect waar je als werkzoekenden mee te maken hebt, is dat je zo nu en dan wordt afgewezen. Als dat een keer gebeurt, vind je het misschien niet zo erg. Meerdere, achtereenvolgende afwijzingen kunnen je echter behoorlijk dwarszitten.

“De belangrijkste voorwaarde om op een gezonde manier met afwijzing om te gaan, is dat je jezelf onvoorwaardelijk accepteert”, zegt Wouter. “Die vaardigheid is gelukkig te trainen.”

“Probeer jezelf niet voor te liegen. Hiermee bedoel ik: ga bij een afwijzing niet krampachtig tegen jezelf ‘ik ben de beste en de leukste en de slimste!’ roepen omdat je hoopt dit vervolgens ook te voelen. Positieve affirmaties werken alleen als je je al goed voelt over jezelf. Als jij op een onzeker moment ‘ik heb zelfvertrouwen’ herhaalt, werkt het zelfs averechts. Je weet namelijk dondersgoed dat dit ver te zoeken is, en die discrepantie voelt vervelend. Vanuit zelfacceptatie groeit je zelfvertrouwen duurzaam.”

“De belangrijkste voorwaarde om op een gezonde manier met afwijzing om te gaan, is dat je jezelf accepteert”

‘Nou Wouter, kom op’

“Probeer in plaats ervan te bedenken wat je tegen een vriend zou zeggen, als hij in je schoenen zou staan. Ondanks een aantal afwijzingen van potentiële werkgevers, zou je in hem blijven geloven. Je zou hem bemoedigend toespreken en motiveren om zijn banenjacht vol te houden, maar je zou hem niet over het randje duwen. En je verwacht ook geen onrealistische dingen van hem.”

“In het verlengde daarvan, is uit onderzoek gebleken dat je jezelf beter kan motiveren in de derde persoon. Zeg dus niet: ‘Ik kan het, ik ga die baan in de wacht slepen’. In plaats daarvan zou ik zeggen: ‘Nou Wouter, kom op. Zet hem op bij je sollicitatiegesprek.”

“Wetenschappers vermoeden dat het komt omdat je afstand neemt. Vanuit het perspectief van een buitenstaander is het makkelijker om jezelf te controleren”, aldus Wouter.

 Moeite meer dan waard

Wouter krijgt nog altijd veel reacties op zijn Mindgym-boek. De reactie die hem het meest greep – een e-mail van een vader die worstelde met een depressie en door het boek van Wouter daar weer uitkwam – heeft hij uitgeprint en op zijn bureau gezet. “Al zou ik maar één exemplaar van het boek hebben verkocht, dan maakt deze reactie al die moeite meer dan waard.”

Bestel het boek ‘Mindgym, sportschool voor je geest’ van Wouter de Jong hier.

Zo vind je een baan