18 augustus 2020

Verhoog je gunfactor op de arbeidsmarkt

Wil je als moderne sollicitant snel kans maken op een baan? Dan zal je moeten netwerken. Daarbij speelt je gunfactor een belangrijke rol. Als jij je best doet om je gunfactor te verhogen, word je binnen de kortste keren getipt voor een vacature door iemand uit jouw netwerk. Ik leg uit wat een gunfactor is en hoe je hem verhoogd.

Afgelopen maand publiceerde Sollicitatiedokter cijfers over de manier waarop werkzoekenden een nieuwe baan vonden. Daaruit bleek dat het persoonlijke netwerk erg belangrijk is. Bijna 20% van de baanwisselaars vond afgelopen jaar via die weg nieuw werk.

Waarom je netwerk belangrijk is?

Dat komt vooral omdat veel organisaties het duur en lastig vinden om een officiële sollicitatieprocedure uit te schrijven. Wanneer er een vacature vrijkomt, gooien zij daarom liever een balletje op in hun eigen netwerk. Als jij geïnvesteerd hebt in jouw netwerk, is de kans groot dat de vacature uiteindelijk bij jou terecht komt. Op die manier kan je solliciteren op een baan, zonder dat je last hebt van de sterke concurrentie die bij een open vacature komt kijken.

De vraag is nu: hoe zorg jij ervoor dat mensen aan jou denken wanneer er een vacature in hun netwerk ontstaat? Mijn antwoord is: werk aan je gunfactor!

Wat is een gunfactor?

Als iemand jou iets gunt, vindt hij dat je vanwege jouw karakter en gedrag iets verdient. Een nieuwe baan, bijvoorbeeld. Voor jou is het dus belangrijk dat de mensen in je netwerk jou die nieuwe baan gunnen. Als jij in hun ogen aardig bent en goede dingen doet, krijg je dat voor elkaar.

Wanneer het precieze moment ontstaat dat een ander jou iets gunt, is afhankelijk van een aantal factoren. Het hangt bijvoorbeeld af van hoe de ander denkt over jouw handelen en hoe vaak hij jou spreekt. Als jullie elkaar regelmatig zien en jullie een positief beeld van elkaar hebben, ontstaat er een basisvertrouwen. Maar om een baan gegund te krijgen, heb je meer dan het basisvertrouwen nodig. Vanuit het basisvertrouwen werk je daarom verder aan je gunfactor.

Contactmomenten

Om meer dan alleen het basisvertrouwen bij iemand te verdienen, heb je gemiddeld vijf tot acht contactmomenten nodig. Tijdens die contactmomenten is het belangrijk dat je altijd jezelf blijft. De ander zoekt namelijk bij ieder contactmoment naar bevestiging van het beeld dat hij eerder van je heeft gekregen.

Een hoge gunfactor ontstaat wanneer de ander een persoonlijke klik met jou ervaart. Hij ziet jou dan als een betrouwbaar persoon. Je verhoogt de kans op een klik door regelmatig contact te houden.

Waarom een gunfactor belangrijk is

Een hoge gunfactor in een sollicitatieproces is van groot belang. Hoe hoger je gunfactor, hoe meer mensen jou willen helpen in de zoektocht naar een nieuwe baan. Dat verhoogt ook de kans dat je binnen afzienbare tijd daadwerkelijk een nieuwe baan vindt.

Gelukkig kan je zelf je gunfactor beïnvloeden. Je hebt immers invloed op de manier waarop je communiceert, hoe je je gedraagt en welke houding je aanneemt in diverse situaties. Vanuit mijn eigen ervaring als loopbaanadviseur heb ik in kaart gebracht welke factoren invloed hebben op de hoogte van je gunfactor. Die factoren heb ik overzichtelijk gemaakt in het Multidisciplinaire Gunningswiel

Het Multidisciplinaire Gunningswiel

Het Multidisciplinaire Gunningswiel bestaat uit acht factoren die jouw gunfactor beïnvloeden.

De acht onderdelen staan niet los van elkaar. Keuzes in het ene segment, hebben invloed op de keuzes in het andere segment. Er zit continu beweging in het wiel. Gedurende je zoektocht naar een baan hebben de omstandigheden, de specifieke vacatures die je tegenkomt en de mensen die je treft, invloed op de inhoud van jouw wiel.

Laten we het Multidisciplinaire Gunningswiel van dichterbij bekijken. Zo kom jij erachter hoe jij jouw gunfactor kan verhogen. 

De as: wie je bent en wie je wilt zijn

De as waarom het wiel draait, is de basis van het wiel. In de basis staan twee vragen centraal: ‘Wie ben ik?’ en ‘Wie wil ik zijn?’. Deze vragen moeten concreet en duidelijk worden beantwoord. De antwoorden zijn in grote mate bepalend voor de invulling van de overige zes factoren, die zich in de buitenste rand van het wiel bevinden.

Je moet goed weten wie je bent en wat je kunt. Het is essentieel om te weten wat je kwaliteiten, talenten en onderscheidende vaardigheden zijn. Denk goed na over hoe jij als persoon in elkaar steekt en wat jou drijft. Vervolgens ga je kijken naar wie je wilt zijn. Wat voor baan past bij jou? Waar moet een baan aan voldoen en waarin kun je jezelf nog ontwikkelen?

Wanneer je de basis van het wiel helder en concreet geformuleerd hebt, kun je naar de buitenrand van het wiel. Hierin formuleer je acties en voer je ze uit om je doel te realiseren: het vinden van die baan. De voorbereiding van alle activiteiten die je in je zoektocht naar een baan onderneemt, vindt plaats in de as. Laat je hier steken vallen, dan loop je in een later stadium vast. Een goed begin is het halve werk!

De buitenband: de zes segmenten van je zichtbaarheid

De zes segmenten in de buitenband hebben te maken met de activiteiten rondom wie je bent. Hoe beter je het in ieder segment doet, hoe hoger je gunfactor wordt.

Zichtbaarheid: Het is belangrijk dat je zichtbaar bent. Laat jezelf dus zien, zowel op netwerkborrels als op LinkedIn.

Contact: Eerder in dit artikel had ik het al over contactmomenten. Je hebt er minimaal vijf tot acht nodig om een basisvertrouwen bij iemand te creëren. Ieder positief contactmoment dat volgt vergroot je gunfactor.

Afstemming: Hoe is de afstemming tussen jou en de ander. Begrijpen jullie elkaar? Hoe vaak jullie elkaar ook zien: als jullie niet op één lijn zitten, ontstaat er nooit een klik.

Kennis: Hoeveel kennis breng jij met je mee? Als de ander jou niet capabel vindt om in zijn sector te werken, zal je nooit een gunfacor bij hem creëren.

Gedrag: Deze is makkelijk: gedraag je tijdens ieder contactmoment netjes. Wees oprecht geïnteresseerd in ander en blijf beleefd. Als de ander je aardig vindt, verhoog je jouw gunfactor enorm.

Relatie: Denk goed na over de relatie die je met de ander opbouwt. Is die professioneel of amicaal? Normaalgesproken gunt een ander jou sneller een baan als jullie vrienden zijn, maar als de ander alleen een professionele relatie wil, moet je dat ook respecteren.

Werk jij aan alle segmenten in het Multidisciplinaire Gunningswiel? Dan verdien je vanzelf het vertrouwen van de ander en werk je aan je gunfactor. Met andere woorden: de buitenste rand van het Multidisciplinaire Gunningswiel richt zich op jouw unieke positionering in de arbeidsmarkt. Wil je meer lezen? Misschien is dan mijn boek ‘Solliciteren? Zet je gunfactor in!’ wel iets voor jou!