fbpx
10 juni 2021

Vliegende start maken? Dit is het ideale ontbijt voor werkzoekers!

ontbijt

Als werkzoeker heb je energie nodig. Hier lees je hoe je een ontbijt samenstelt dat er bomvol mee zit.

Gezond eten is belangrijk voor iedereen, maar al helemaal voor mensen die op zoek zijn naar een baan. Ga maar na: als je solliciteert, heb je veel energie nodig, bijvoorbeeld om ook om half 4 nog een goede motivatiebrief te kunnen schrijven.

Vitaal leven

Maar nog veel belangrijker: mensen die aantoonbaar vitaal leven – gezond eten is daar een belangrijk onderdeel van – zijn een stuk aantrekkelijker voor werkgevers. De kans dat ze ziek thuis komen te zitten is immers klein.

In dit artikel vind je daarom de samenstelling van een ontbijtje dat thuishoort aan het begin van jouw sollicitatieroutine. Het geeft je energie voor de rest van je dag – solliciteren is namelijk hard werken. Eet je iedere ochtend op deze manier en beweeg je ook voldoende, dan kan je daarnaast bovenaan je cv zetten dat je gezond en vitaal leeft.

Klassieke boterham

Jouw sollicitatieontbijt begint met voldoende koolhydraten. Die hebben niet bij iedereen een goede reputatie. Sommige mensen denken zelfs dat je er dik van wordt. Dat is niet waar, zo lang je verder normaal eet. Sterker nog: koolhydraten zijn heel belangrijk als bron van energie. Ze helpen je helder te denken, goed uit je woorden te komen en je makkelijk te bewegen.

Zorg iedere ochtend dus dat je een gezonde dosis koolhydraten binnenkrijgt. Ze zitten onder andere in volkorenbrood. Een klassieke boterham is ’s ochtends dus uitstekend sollicitatievoer, met name als je er iets op smeert waar weinig vet in zit.

Heb je aan het begin van de ochtend een sollicitatiegesprek? Dan mag je voor deze ene keer ook je brood met hagelslag, vlokken of chocoladepasta beleggen. Chocola bevat namelijk cacao-flavonolen, die de zuurstofgang naar je hersenen stimuleren.

Eieren

Net als koolhydraten, hebben ook eieren een slechte reputatie als het aankomt op gezondheid. En ook voor eieren geldt dat deze reputatie onterecht is. Het idee dat eieren slecht zijn voor je cholesterol, is namelijk achterhaalt. Wat bieden ze wel? IJzer, zink, selenium en andere stofjes die goed zijn voor je gezondheid. En, belangrijk voor jou als sollicitant: lecithine. Dat zorgt ervoor dat je hersenfunctie beter werkt. Daardoor kan jij tijdens je sollicitatiegesprek sneller denken, en geef je betere antwoorden.

Eieren bevatten bovendien B-vitaminen, die ervoor zorgen dat je lichaam een powerboost krijgt.

In Nederland eten we regelmatig een eitje bij het ontbijt, maar we zijn er niet zo fanatiek in als de Engelsen of de Amerikanen. Wat ons betreft is het tijd om daar verandering in te brengen. Wij zeggen: eet iedere ochtend vooral een ei. Een omelet of een spiegelei is natuurlijk lekker, maar eet je eitje bij voorkeur gekookt.

Vermijd eiwitten met veel vet

Nog even voor de duidelijkheid: we noemen de Amerikaanse en Engelse ontbijttradities hierboven alleen in een goed daglicht vanwege de eieren die erbij komen kijken.

Ben je wel eens in Londen of New York geweest? Dan weet je dat de mensen daar naast hun eieren ook dol zijn op een lap spek in de ochtend. Dat is juist een verschrikkelijk slecht idee voor bij je ontbijt, omdat er in spek veel eiwitten met vet zitten.

Noten

Je denkt nu misschien: leuk en aardig allemaal, maar heb ik niet juist eiwitten nodig om vol energie de dag door te komen? Het antwoord is ja, absoluut. Maar die eiwitten moeten dan wel zo min mogelijk vet bevatten.

Deze vetvrije eiwitten vind je bijvoorbeeld in noten. Wat dacht je van een schaaltje magere yoghurt met walnoten en honing? Lekker zoet, maar ook gezond en bomvol energie.

Sapjes

Natuurlijk wil je ook iets drinken bij je ontbijt. Hou je van koffie? Overweeg dan iedere ochtend een kopje bulletproof voor jezelf te maken. In dit artikel lees je meer over waarom juist deze koffiesoort zo goed is voor werkzoekers.

Naast je kop koffie, is een vruchtensapje vanzelfsprekend ook lekker bij je ontbijt. En er is goed nieuws: vruchtensap bevat weliswaar geen cafeïne, maar het is enorm gezond en herbergt wel allerlei andere stofjes waar je energie van krijgt. Dat geldt trouwens alleen voor verse vruchtensap, dus niet voor de pakken sap die je in de supermarkt koopt.

Jouw sollicitatie-ontbijt

Als je goed hebt opgelet, weet je nu hoe het ideale sollicitatieontbijt eruitziet:

  • Een volkoren boterham met vetarm beleg
  • Magere yoghurt met walnoten en honing
  • (Bulletproof) koffie
  • Verse vruchtensap