fbpx
16 februari 2021

Waar word jij gelukkig van?

gelukkig

Als werkzoeker is het niet altijd makkelijk om optimistisch te blijven. Gezondheidsspecialist Eline Meijer vertelt in dit gastblog wat je kan doen wanneer jouw glas halfleeg is.

Nederland zit helaas nog steeds in een lockdown. Daardoor gaan we vanzelfsprekend minder de deur uit: tripjes naar kantoor en naar de winkel zijn een stuk zeldzamer dan voor de crisis. Gaan we wel naar buiten, dan wordt van ons verwacht dat we zo min mogelijk mensen bezoeken en op tijd weer naar huis gaan. Dit kan onbewust en bewust voor stress zorgen. Veel mensen krijgen zelfs last van depressieve gevoelens en gedachten.

Burn-outklachten

In de praktijk zie ik veel cliënten die hoog in hun stress zitten en erg vermoeid zijn. Dat is niet raar, want we vragen tegenwoordig steeds meer van onszelf en van ons lichaam. Stress op het werk is beroepsziekte nummer 1. Zo’n 1 miljoen Nederlanders ervaren burn-outklachten En dat zijn alleen nog maar de cijfers over werkgerelateerde stress.

Om voor ontspanning te zorgen, is het belangrijk om leuke dingen die wél kunnen en mogen te blijven doen. Dat zorgt ervoor dat je je gelukkiger voelt.

Dopamine

Misschien heb je weleens gehoord van het stofje dopamine. Dat hoort bij het beloningssysteem in de hersenen. Dit is een neurotransmitter, een boodschappersstofje dat als het ware informatie van de ene naar de andere zenuwcel overbrengt. Dopamine zorgt ervoor dat we ons gelukkig voelen en wordt met name verhoogd bij bepaalde handelingen of situaties. Denk daarbij aan eten, seks, sport of drugs.

In andere woorden: hoe meer dopamine je in je lichaam hebt, hoe gelukkiger je bent. Hieronder lees je een aantal dingen die je kan doen om dopamine binnen te krijgen.

  • Meer grenzen stellen: stop met aanhankelijk zijn
  • Meer knuffelen: meer huid-op-huidcontact
  • Meer intensief bewegen: sprinten, boksen, squashen, maar niet zozeer krachtsport
  • Inname geraffineerde suikers verlagen of vermijden
  • Spijsvertering voeden in plaats van vullen
  • Inname tyrosinehoudende voeding innemen:
    • Noten
    • Zaden
    • Peulvruchten
    • Vis
    • Eieren
    • Avocado

Tyrosine en serotonine

Het laatstgenoemde stofje, tyrosine, is de voorloper van dopamine. Het is dus van belang om voedingsmiddelen binnen te krijgen die tyrosine bevatten, waardoor je lichaam dopamine kan produceren.

Naast dopamine is serotonine ook heel belangrijk. Serotonine wordt voor meer dan 90% in de darmen geproduceerd en wordt ook wel ons gelukshormoon genoemd. Deze neurotransmitter bevordert je tevredenheid en zorgt voor een goed slaappatroon. Een laag serotonine gehalte kan leiden tot depressieve gevoelens, slapeloosheid en verhoogde pijngevoeligheid.

Wat kun je doen om je serotonine te verhogen?

  • Meer knuffelen, meer huid-op-huidcontact
  • Intensief bewegen
  • Spijsverteringskanaal voeden in plaats van vullen
  • Meer eiwitten met een hoog gehalte aan tryptofaan en choline (bijvoorbeeld eieren, liefst biologisch)
  • Je bioritme verbeteren
  • Darmen optimaliseren
  • Stressfactoren verminderen

Serotonine is de voorloper van melatonine. Heb je aan het eerste een tekort, dan wordt de kwaliteit van slaap vermindert.

Schrijf het op

Door middel van dit artikel wil ik je de duidelijk maken dat je voeding en je leefstijl ontzettend veel invloed hebben op hoe jij je voelt. Daarnaast vind ik het belangrijk om stil te staan bij de mooie en positieve dingen in het leven. Schrijf of benoem elke dag drie dingen waar je die dag dankbaar voor bent en je zult merken dat je hierdoor positiever in het leven gaat staan.

Vind je het lastig om dit toe te passen in de praktijk? Dan kun je vrijblijvend contact opnemen met mij om te kijken wat ik voor je kan betekenen.

Waar haal jij je geluk uit?