• 1

Waarom pitchen geen eng woord is

Een van de modewoorden van de afgelopen jaren is het zogenaamde ‘pitchen’. Deelde je vroeger je idee met collega’s door een presentatie te houden of door het toe te lichten tijdens een werkoverleg, tegenwoordig moet je het pitchen. Letterlijk vertaald: aan de man brengen via een verkooppraatje. Een sollicitatiegesprek zou je kunnen opvatten als een ultieme pitch over jezelf.

In een sollicitatiegesprek moet je jezelf verkopen aan het bedrijf. Wie daar het beste in slaagt, krijgt de baan. Natuurlijk zijn kennis en ervaring belangrijk, maar het is vooral ook heel voordelig om over goede sollicitatiegespreksvaardigheden te beschikken. Of over goede pitchvaardigheden. Want jezelf verkopen kan ook via andere kanalen, zoals een video-cv. Als een andere kandidaat met dezelfde papieren jou overtroeft in deze vaardigheid, heb je het nakijken.

Geen slecht nieuws

Op het eerste gezicht lijkt dat misschien slecht nieuws. Jezelf verkopen, veel mensen worden al zenuwachtig als ze er alleen maar aan denken. Of zien het zichzelf überhaupt niet doen. Maar als je er wat langer over nadenkt, zal je tot de conclusie komen dat het eigenlijk goed nieuws is.

Als je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek zijn er veel factoren die je niet kunt veranderen of beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld niet bepalen welke andere kandidaten worden uitgenodigd. Je kunt niet opeens tien jaar extra aan je werkervaring toevoegen. Evenmin kun je in een paar dagen een complete opleiding of cursus op je cv tevoorschijn toveren. Dit soort dingen staat allemaal vast. Het is wat het is en je kunt er niets aan veranderen om jezelf beter te verkopen.

Focus op gedrag waar je controle over hebt

Wat je wel kunt beïnvloeden, is de manier waarop je je boodschap overbrengt. De lichaamstaal die je inzet, de woorden die je kiest, je gezichtstuitdrukking en je stemgeluid, de voorbeelden die je geeft, dat is allemaal gedrag waar je zelf wel controle over hebt. Dat is dus het goede nieuws: je gedrag kun je sturen en daarmee heb je controle over de effectiviteit waarmee je de boodschap aan de man brengt. Over het pitchen van jezelf dus. Het is dan ook verstandig om op dat gedrag te focussen als je jezelf wilt verkopen. De volgende tips kunnen daarbij helpen:

  • Iedereen weet hoe belangrijk het is om een goede eerste indruk te maken. Neem je dus voor om als je binnenkomt iedereen vriendelijk aan te kijken, een stevige handdruk te geven en jezelf met heldere stem voor te stellen. Dat is een doel dat makkelijk te behalen is, en daarmee bouw je meteen aan het begin van het gesprek (zelf)vertrouwen op.
  • Stel voor het gesprek meer van dit soort doelen op die gaan over concreet gedrag dat je wilt vertonen.
  • Gebruik concrete, positieve en stellige woorden om je boodschap te verpakken. Besteed hier in de voorbereiding zorgvuldig aandacht aan en oefen er indien nodig mee.

Je hoeft echt geen bijzondere gave te hebben om te kunnen pitchen. Er is bovendien niks engs aan. Het is een gewoon een kwestie van effectief communicatiegedrag. En dat kan iedereen leren!

Tip van de redactie: bekijk de online cursus Zorgeloos op sollicitatiegesprek

Over Eline Sluys

Eline Sluys helpt als coach en trainer introverte mensen hun zichtbaarheid te vergroten op een manier die past bij hun specifieke, introverte aanleg. Daarnaast is zij docent communicatieve vaardigheden bij Hogeschool Windesheim.