analyse werkgever
  • 0

Weet wat de werkgever nodig heeft en profileer jezelf optimaal

Gefeliciteerd, je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek! De voorbereidingen kunnen beginnen. Het is verstandig om een groot deel van je voorbereidingstijd te besteden aan een grondige analyse van het bedrijf. Als je dit goed aanpakt, kun je de rollen omdraaien. Als jij weet wat de werkgever nodig heeft, kun jij jezelf optimaal profileren.

Het belangrijkste doel van het maken van een analyse van het bedrijf, is om jezelf te verplaatsen in het perspectief van de werkgever. De werkgever zoekt een oplossing voor een bepaald probleem: deze oplossing ben jij, in je nieuwe functie. Je kunt dit laten zien in het sollicitatiegesprek door duidelijk te maken dat je de vraag begrijpt. En die kun je alleen begrijpen door een grondige analyse te maken van het bedrijf.

Breng de werkgever en zijn probleem in kaart

Om de problemen in kaart te krijgen is het zaak dat je zoveel mogelijk informatie verzamelt over het bedrijf en de functie waar je op solliciteert. Raadpleeg bronnen zoals websites, krantenartikelen, social media zoals LinkedIn en Twitter en benader mensen uit je netwerk die al bij het bedrijf werkzaam zijn. Eventueel kun je een jaarverslag opvragen of telefonisch om meer informatie over de functie te vragen. Tijdens het verzamelen van deze informatie probeer je antwoord te vinden op de volgende vragen:

  • Wie zijn de mensen met wie je het gesprek gaat voeren? Wat is hun achtergrond, hun functie, wat weet je van hun interesses? Wie is de leidinggevende van deze mensen? Wat weet je over de achtergrond van die persoon?
  • Wie zijn je toekomstige collega’s? Kun je al achterhalen wie er in het team zitten waar je eventueel onderdeel van wordt?
  • Wie zijn andere belanghebbenden? Denk bijvoorbeeld aan belangrijke klanten of opdrachtgevers. Met welke vraagstukken komen zij bij de organisatie?
  • Gaat het om een nieuwe functie? Zo nee, waarom is de functie vrijgekomen?
  • Wat kun je al te weten komen over de bedrijfscultuur?
  • Wat is de missie van de organisatie? Wat zijn de belangrijkste waarden?
  • Wie is de belangrijkste concurrent?
  • Hoe goed of slecht staat de organisatie ervoor?

Uit de antwoorden op deze informatie ontstaat een grondige analyse van het bedrijf. Dit geeft jou een helder beeld van het probleem en de bijbehorende oplossing. Die oplossing is natuurlijk dat ze jou moeten aannemen!

Laat zien dat jij de beste oplossing bent

De uitkomsten van deze analyse moet je dus in verband brengen met je eigen pluspunten. Stel jezelf de vraag: wat ga ik bijdragen aan deze organisatie? Op welke manier ga ik het leven van de werkgever makkelijker maken? Wat is de toegevoegde waarde van mijn sterke punten? Hierbij kun je teruggrijpen op je opleiding en ervaring en de prestaties die je eerder hebt geleverd.

Als jij weet wat de werkgever nodig heeft, kun je duidelijk aangeven wat jij hem te bieden hebt. Dat maakt het makkelijk om initiatief te nemen tijdens het sollicitatiegesprek. Je kunt dan laten zien dat je al veel weet over de organisatie en dat jij de oplossing bent voor het probleem van het bedrijf. Oftewel, de uitstekende kandidaat voor deze functie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *