fbpx
26 februari 2021

Werklozen worden schaars voor loopbaansector

Nu de Nederlandse werkloosheidscijfers onverwachts teruglopen, heeft de loopbaansector te maken met een nieuwe realiteit. “Voor ons sollicitatie-evenement is het makkelijker om coaches te vinden dan deelnemers.”

De werkloosheid in Nederland blijft dalen, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) afgelopen week deelde. Vanaf vorig jaar november daalde het aantal werklozen maandelijks met 23 duizend. Daardoor was in januari nog slechts 3,6% van de beroepsbevolking werkloos. Mooi nieuws natuurlijk, waar weinig mensen een half jaar geleden rekening mee hielden.

Destijds, halverwege september 2020, voorspelde het Centraal Planbureau (CPB) nog dat – mocht er een tweede coronagolf komen – de Nederlandse werkloosheid zou oplopen naar 8,5%. Natuurlijk is het jaar nog lang. Er kan nog van alles gebeuren. Maar met de nu ingezette trend, lijkt het onwaarschijnlijk dat we dit jaar nog te maken krijgen met een hoge werkloosheid. En dat terwijl die tweede coronagolf wel degelijk optrad.

Goed nieuws, maar…

Dat nieuws wordt vanzelfsprekend met open armen ontvangen door overheid, werkgevers en werknemers. Maar doordat de werkloosheid terugloopt, verandert de vraag van werkzoekers naar loopbaancoaches ook. Mensen willen niet meer leren hoe ze moeten solliciteren. Ze willen in plaats daarvan begeleiding bij de volgende stap in hun carrière.

Werklozen worden schaars

Shaïsta Raghoebarsing van werkzoekersplatform Sollicitatiedokter kan erover meepraten. “In maart organiseren wij De Grote Sollicitatiechallenge. Daarbij krijgen werkzoekers een maand lang op iedere werkdag een gratis webinar aangeboden. Vervolgens krijgen ze een opdracht mee, die aan het eind van de middag wordt besproken. Kortom: een geweldige mogelijkheid om je sollicitatievaardigheden te verbeteren. Maar er is op dit moment nauwelijks vraag naar,” vertelt ze. “Voor het event is het makkelijker om coaches te vinden dan deelnemers.”

Tot nu toe hebben enkele honderden werklozen zich aangemeld voor De Grote Sollicitatiechallenge. Die cijfers staan in schril contrast met de deelnemers aan de Nationale Sollicitatiedag, een evenement dat Sollicitatiedokter in de herfst van 2020 organiseerde. “Toen hadden we duizenden mensen”, vertelt Raghoebarsing. “Voor veel webinars moesten we de inschrijvingen vroegtijdig sluiten, omdat de techniek het niet aankon.”

Sollicitatiedokter is niet het enige werkzoekersplatform dat te maken kreeg met minder toestroom. Zo zag Carrièretijger zijn bezoekersaantal sinds november vorig jaar met vijftigduizend teruglopen. Beaks leverde ten opzichte van november dertigduizend bezoekers in.

Niet de enige

De loopbaanbegeleidingsbranche is niet de enige die te maken krijgt met de veranderende werkloosheidscijfers, vertelt Geert-Jan Waasdorp. Hij is directeur en oprichter van Intelligence Group, een bedrijf dat zich specialiseert in arbeidsmarktdata.

“De tuinbouw heeft bijvoorbeeld ook pijn”, legt hij uit. “Door de lage werkloosheid zijn er weinig mensen over die in de zomer willen oogsten. En in de horeca maakt men zich nu al zorgen over wie er de terrassen gaat lopen als dat straks weer kan.”

Grote Sollicitatiechallenge gaat door

Ondanks de teruglopende vraag gaat Sollicitatiedokter gewoon door met De Grote Sollicitatiechallenge, vertelt Raghoebarsing. “Het liefst organiseer je een groot evenement, maar iedere werkzoekende die wij kunnen helpen is mooi meegenomen. Of het er nu vijftig of vijfduizend zijn.”

Overgebleven werkzoekers kunnen zich via deze link inschrijven.