fbpx
29 april 2021

Werkzoeker maar niet weerbaar? Ga op banenjacht met yoga!

yoga

Alles wat je als werkzoeker nodig hebt, vind je in yoga-oefeningen. Of het nu de mentale weerbaarheid is om met een afwijzing om te gaan, of de focus om jezelf perfect te presenteren.

“Als je gaat solliciteren, heb je vier dingen nodig: een cv, een sollicitatiebrief, een sterk netwerk en een yogamat.” Bij Sollicitatiedokter horen we loopbaancoaches, recruiters en hr-experts het regelmatig zeggen. Natuurlijk doen ze dat met een knipoog. Maar hou jezelf niet voor de gek: in ieder grapje schuilt een waarheid.

Yoga maakt vitaal

Dat is zeker het geval bij deze uitspraak. Een goede sollicitant heeft namelijk niet alleen een sterke pitch, een passende opleiding en voldoende werkervaring: hij zit ook lekker in z’n vel. Recruiters en potentiële werkgevers zien dat meteen aan hem af, en daardoor maakt hij meer kans op een nieuwe baan.

Bij dat laatste onderdeel, het lekker in je vel zitten dus, komt die yogamat kijken. Voor de groentjes onder ons: yoga is een verzamelnaam van ontspannings-, ademhalings- en concentratieoefeningen die is over komen waaien uit India. Je neemt erbij lichaamshoudingen aan die je vervolgens ook even vasthoudt: dat heeft vervolgens allerlei positieve effecten.

Lukt het je niet om je lichaam precies in de voorgeschreven houding te wringen? Geen probleem! Bij yoga gaat het om de ervaring die je hebt bij het aannemen van de pose, niet om het uiteindelijke resultaat.

Yoga en jouw sollicitaties

Nu wil jij natuurlijk weten waarom juist werkzoekers zo gebaat zijn bij yoga. Heel kort door de bocht: dat komt omdat yoga-oefeningen alles bieden waar het werkzoekers vaak aan ontbreekt.

Allereerst is dat omdat je lichaam tijdens het yoga’en minder cortisol aanmaakt, dat is een stresshormoon. Als werkzoeker zit je veel in spanning: je vraagt jezelf continu af of je al dan niet wordt uitgenodigd voor dat volgende gesprek, of misschien zelfs wel die baan krijgt aangeboden. Zaak dus, om je stresslevels te verlagen. Yoga helpt daarbij.

Fysiek en mentaal

Als je al een tijdje op zoek bent naar een nieuwe baan, heb je daarnaast vast gemerkt dat solliciteren op fysiek gebied veel van je vraagt. Het is wat dat betreft net een fulltimebaan: je zit vaak tot laat in de middag nog achter je laptop. Yoga helpt tegen vermoeidheid en slapeloosheid, bovendien is het goed voor je spijsvertering en je immuunsysteem. Op die manier helpen yoga-oefeningen jou om de fysieke uitdagingen van het solliciteren het hoofd te bieden.

Op mentaal gebied vergt jouw sollicitatieproces eveneens zijn tol. Als je mentale weerbaarheid te wensen overlaat kan een afwijzing je zomaar uit het veld slaan. Gelukkig draagt yoga actief bij aan het verbeteren van je mentale gezondheid. Krijg je tijdens het solliciteren te maken met tegenslag? Dan kan je dat beter een plekje geven als je yoga-oefeningen opneemt in je routine.

Focus

Tot slot is het gedurende je sollicitatieperiode belangrijk dat jij je goed kan concentreren. Je voorkomt op die manier dat je meneer Jansen aanschrijft in een brief die toch echt voor mevrouw De Jong was bedoeld. Veel belangrijker nog: je kan jezelf tijdens sollicitatiegesprekken een stuk beter presenteren. Wie aan yoga doet, kan zich beter en langer op ingewikkelde materie concentreren. Nog een voordeel, dus.

Ben jij overtuigd? Begin jij je werkweek vanaf nu ook met yoga-oefeningen, alvorens je cv’s en brieven gaat schrijven? Dan vind je hieronder 3 yoga-posities voor beginners.

Drie oefeningen voor beginners

De driehoekoefening

In de driehoekoefening ga je met je benen uit elkaar staan. Probeer vervolgens met je linkerarm je linkerenkel te grijpen. Haal je dat niet? Geen probleem! Yoga gaat immers om de ervaring, niet om het resultaat. Je rechterarm richt je vervolgens naar boven, en je nek draai je naar links, zodat je jouw hand in de lucht ziet steken. Haal 10 keer rustig adem.

De soldaatoefening

Voor de soldaatoefening zet je jouw linkerbeen zijwaarts neer en buig je jouw knie. Je rechterbeen hou je ook zijwaarts, maar dan gestrekt. Strek je armen horizontaal uit en draai je nek 45 graden naar links. Haal opnieuw 10 keer rustig adem.

De cobraoefening

De derde en laatste oefening die we bespreken heet de cobrahouding. Hierbij ga je op je buik op de grond liggen. Vervolgens druk je jezelf met twee vlakke handen op, waarbij je tot je middel de grond blijft aanraken. Je borst hou je zo horizontaal mogelijk naar voren, je kin blijft omhoog. Na opnieuw 10 rustige ademhalingen ben je klaar voor jouw nieuwe dag vol sollicitaties!

Ook op Sollicitatiedokter schrijven?

Ben jij een sollicitatie-expert en wil je graag jouw verhaal doen op Sollicitatiedokter? Word dan een gastblogger! Neem voor meer informatie contact op met joost@sollicitatiedokter.nl.