• 5

YOLO? Slecht voor je online imago!

Of je het leuk vindt of niet, je profielen op social media zijn een onderdeel van je online CV. Op dezelfde manier waarop wij constant naar de updates, filmpjes en foto’s van onze vrienden op Facebook, Keek en Twitter kijken, zo zoeken werkgevers op onze profielen naar signalen van professionaliteit, karakter en kwalificaties.

´Je imago is je amigo´. Zeker tijdens het solliciteren. Toch kiezen jongeren er vaak voor om met hun YOLO-mentaliteit hun sollicitatietraject te verpesten.

Wat is YOLO?

Het internet ontplofte toen Job Cohen de term tijdens de presentatie van het rapport over de rellen in Haren in de mond nam. Jongeren wisten direct wat het inhield. Het is een lifestyle geworden, maar wel één die negatieve sporen kan achterlaten.

YOLO is een term die vooral door jongeren wordt gebruikt op social media. Het staat voor ´You Only Live Once´ (je leeft maar één keer). De term werd populair nadat de rapper Drake het gebruikte in zijn nummer The Motto. Er zijn acteurs met een YOLO-tattoo, housefeesten met YOLO als naam, er is zelfs een drogisterijketen waar petjes met een YOLO-opdruk te koop zijn. Kortom: de afgelopen jaren was het YOLO, YOLO en #YOLO.

Het gezegde “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg” lijkt veranderd in “Doe maar gek, dan doe je al normaal genoeg”.

Toen ik vroeg hoe het werkte, kreeg ik het volgende als antwoord.

“Breng jezelf in een situatie waar je moeder normaal gesproken niet blij mee is. Deel hier vol trots een foto van of statusupdate over op internet. Plaats hier #YOLO achter en de hele wereld zal het kunnen vinden. Iedereen doet het!

Als jij een online imago als The Next Amy Winehouse ambieert, dan kun je hier mee doorgaan. Wil je op social media als professional overkomen? Neem dan de volgende tips voor jouw online imago in ogenschouw.

Deel bewust

Alles wat je post, comment of tweet staat voor altijd op internet. Dit kan zowel voor als tegen je werken.

  • Lees je updates nog een keer terug, maar nu vanuit het gezichtspunt van de recruiter. Passen de posts bij het beeld dat jij wilt uitstralen?
  • Houd je posts persoonlijk, maar houd rekening met het feit dat iedereen het kan lezen.
  • Wees bewust van wat je deelt met ‘iedereen’ en wat zichtbaar is voor ‘alleen vrienden’.
  • Dit geldt ook voor de Likes. Wil jij niet dat recruiters zien wie je favoriete muzikanten zijn, waar jij graag shopt of welk politieke partij jij leuk vindt? Pas dan ook deze privé-instellingen aan.
  • Je zou je profiel ook kunnen afsluiten voor de buitenwereld, maar je kunt er ook bewust voor kiezen om een aantal positief informele posts openbaar plaatsen.
  • In je instellingen kun je aangeven dat je voor elke foto waarin je getagd bent goedkeuring moet geven, voordat deze op je profiel zichtbaar is.

Ga nu niet ijskoud en alleen zakelijk posten, want social media lenen zich als geen ander voor een goede mix van zakelijke en privéberichten

Profielfoto op social media

Als je hebt gesolliciteerd zonder een foto mee te sturen, dan besteden recruiters veel tijd aan het zoeken naar je foto op internet. Als je hebt besloten dat je een foto bij je cv voegt, dan voeg je daar ongetwijfeld niet één bij waar je dronken op staat met een fles whisky in je hand. Waarom zou je zo’n foto dan wel als profielfoto instellen bij je Whatsapp? Doe dit vooral niet als dit hetzelfde telefoonnummer is als dat op je cv staat. Recruiters hebben namelijk ook Whatsapp.

Accountnaam

Niet iedereen hoeft te weten dat jij, in jouw vriendenkring, de meeste biertjes kunt  wegdrinken. Wie zou jij eerder aannemen? @GvanderWal of @DeBierKoningUitKralingen? Kies daarom een volwassen naam. Je eigen naam of een functienaam.

Negatieve uitlatingen over vorige of huidige werkgever

Door beledigende opmerkingen op social media te plaatsen, schilder jij jezelf af als onbetrouwbaar. Werkgevers zien liever dat je iets intern verbetert, dan dat jij er extern over klaagt. Beledigende op social media uitspraken kunnen zelfs juridische gevolgen hebben. Er zijn al een hoop ontslagen gevallen ten gevolge van uitspraken op social media.

De personen of organisaties die jij volgt

Alles wat jij deelt, liked of volgt hoort vanaf dat moment bij je online brand. Denk dus twee keer na voor je die omstreden politieke partij of pornoactrices gaat volgen. Mijn moeder zei vroeger altijd: “Als jij op school met de boefjes omgaat, dan denken de leraren dat jij ook een boefje bent.”

Ook de tweets van anderen aan jou zijn terug te vinden. Probeer de gesprekken daarom ook een positieve twist te geven.

Niet opscheppen

Er is een heel dun lijntje tussen het beste laten zien van jezelf en bluffen. Social media is een uitstekend medium om de successen in je carrière en je portfolio weer te geven. Zorg er dan wel voor dat je je volgers niet constant bombardeert met “ik, mijn, mezelf en mij”-berichten. Het is tweerichtingsverkeer, anders zou het wel ‘Asociaal Media’ heten. Geef anderen tips, beantwoord vragen en bedank ze.

Veel sollicitanten die zich teamplayers noemen, zijn géén teamplayers op social media. Recruiters zien dit ook.

Denk na wat je deelt rond een sollicitatietraject

Je wilt je vrienden op de hoogte stellen van je sollicitatiegesprek. Je wacht hier al zo lang op. Je tweet: “Onderweg naar bedrijf X #Sollicitatie”. Wat als je de baan niet krijgt? Dan ziet het bedrijf waar je daarna gaat solliciteren dat je hier niet bent aangenomen. Wat stilte rond een sollicitatiegesprek is dus verstandig. Heb je een sollicitatiegesprek bij bedrijf X in Wormerveer? Dan kan je natuurlijk altijd op Twitter plaatsen “Nu onderweg naar Wormerveer” en noem het woord sollicitatie dan gewoon niet.

You only die once

Uiteraard zou je #YOLO ook positief kunnen gebruiken. Met behulp van je YOLO-houding kun je ook uit je comfortzone stappen. Geef die presentatie nu een keer wél, geef je op voor je rijexamen, of durf die werkgever nu wel te bellen.

Denk dan gewoon You only die once, want je leeft immers elke dag!

Alles wat jij deelt op social media is jouw online brand. Jij hebt zelf in de hand of dit een positief of negatief effect gaat hebben op je sollicitatie. Bedenk voor je iets deelt “Zou ik dit ook zeggen tijdens een sollicitatiegesprek?”

Over Michel Jansen

Starters op de arbeidsmarkt kampen met veel vragen. Ik begeleid starters en organisaties die met young professionals (willen) werken. De meeste organisaties erkennen de toegevoegde waarde van het aantrekken en ontwikkelen van talenten. Managers vullen hun faciliterende en motiverende rol steeds beter in, waardoor de talenten ook foutjes durven en mogen maken. Zoals iedereen weet: door fouten te maken ontwikkelt men zich!