fbpx
21 januari 2021

Zo schrijf je een basis-cv

basis-cv

Iedere vacature is anders, en dus adviseren recruiters dat je voor elke sollicitatie een aangepast cv meestuurt. Dat hoeft gelukkig niet zoveel tijd te kosten als je denkt. Aan de hand van een basis-cv maak je snel en efficiënt een perfect curriculum vitae voor iedere sollicitatie.

Hoe langer je werkt, hoe langer je cv is. Dat is zeker het geval op de arbeidsmarkt van tegenwoordig, waarin jobhoppen eerder de norm dan de uitzondering is. Mensen die 10 jaar geleden zijn afgestudeerd, kunnen al hun werkervaring inmiddels niet meer op twee kantjes kwijt.

Een apart cv voor iedere functie

Gelukkig hoeft al je werkervaring ook niet op je cv te passen. Sterker nog: loopbaanprofessionals adviseren je om voor iedere sollicitatie een aangepast cv mee te sturen. Welke vorige werkgever je vermeldt, en welke je juist niet vermeldt, hangt volledig af van de functie waarop je reageert.

Natuurlijk wil je niet voor iedere sollicitatie die je verstuurt een nieuw cv schrijven. Dat kost immers veel te veel tijd. Steeds opnieuw bedenken welke relevante werkgevers je hebt gehad, welke rol je daar vervulde en welke resultaten je behaalde, wordt al snel vervelend. Om te voorkomen dat je voor iedere sollicitatie uren aan een cv werkt, kan je maar beter een basis-cv hebben.

Zo ziet je basis-cv eruit

Je basis-cv is eigenlijk je oer-cv. Dit Word-bestand dat je altijd bij de hand hebt maar nog nooit aan iemand hebt gestuurd, bestaat om te beginnen uit al je opleidingen en werkervaring. Je leest het goed: iedere opleiding en cursus die je ooit hebt gevolgd, en iedere vrijwilligers-, freelance-, parttime- en fulltimefunctie die je ooit hebt bekleed, staan georganiseerd op je basis-cv vermeld.

Heb je een vacature gevonden die je aanspreekt? Dan hoef je nu alleen nog maar je opleidingen en werkervaring die voor de specifieke functie relevant zijn te kopiëren en te plakken in het cv waarmee je solliciteert.

Foto’s en persoonlijk profiel

Op een goed basis-cv staan ook een aantal professionele foto’s en persoonlijke profielen van jezelf. Drie foto’s en drie persoonlijk profielen op een basis-cv is voor de meeste professionals voldoende.

Ga je met een cv voor een specifieke vacature aan de slag? Kies dan een foto uit je basis-cv die het best past bij de cultuur van je beoogde organisatie. Solliciteer je bij een bedrijf waar iedereen in een driedelig pak rondloopt? Dan is een foto waarin jij professioneel gekleed bent vanzelfsprekend een goede keuze. Een foto waarop je in een businesscasual outfit staat afgebeeld, is dat niet.

Uit het basis-cv kies je ook een passend persoonlijk profiel. Check voordat je jouw aangepaste cv verstuurd even of je jouw persoonlijk profiel niet nog beter kan laten aansluiten. Wie weet maakt die vermelding van jouw bijzondere karaktereigenschap net het verschil.

Persoonsgegevens

Op je basis-cv staan ook je persoonsgegevens. Die blijven hetzelfde en hoef je normaalgesproken niet te veranderen op je aangepaste cv.

Ben je bang dat je met een vooringenomen recruiter te maken krijgt? Dan kan je altijd overwegen om bijvoorbeeld je nationaliteit of geboortedatum weg te laten. Klik op een van de links om daar meer over te lezen.

Je basis-cv opgesomd

Even kort resumeren: je basis-cv bestaat uit de volgende dingen.

  • Meerde foto’s van jezelf (mik op 3)
  • Een aantal persoonlijk profielen (mik ook hierbij op 3)
  • Alle opleidingen en cursussen die je ooit hebt gevolgd, inclusief een korte beschrijving
  • Iedere vrijwilligers-, freelance-, parttime- en fulltimefunctie die je ooit hebt bekleed
  • Al je persoonlijke informatie. Denk daarbij aan je (e-mail)adres, je LinkedIn-profiel, je woonplaats, de talen die je spreekt, je computerkennis en eventueel je nationaliteit en geboortedatum.

Heb jij een compleet basis-cv? Dan is het nu tijd om dat document in te zetten om binnen no-time een aangepast cv te maken.

Aan de slag met je basis-cv

Alhoewel je natuurlijk alleen zelf kan beslissen welke opleidingen en werkervaring relevant zijn voor de functie waarop je solliciteert, is het goed om met de volgende dingen rekening te houden.

  • Probeer je cv nooit langer dan twee kantjes te maken.
  • Zorg ervoor dat er geen gat in je cv ontstaat. Je hoeft niet iedere irrelevante organisatie waar je tussen 2003 en 2005 voor werkte apart te benoemen, maar laat in een regeltje wel zien dat je in die jaren actief was. Een gat op een cv roept namelijk altijd vragen op bij een werkgever of recruiter.
  • Bel je recruiter even op voordat je aan je aangepaste cv begint. Misschien hoor je tijdens dat telefoongesprek meer over de functie dan in de functieomschrijving vermeld staat. Het kan je doen besluiten om die ene opleiding toch te vermelden, of dat andere parttimebaantje alsnog weg te laten.
  • Denk ook na over de lay-out van je cv: maak hem bijvoorbeeld op in de kleuren van de organisatie waar je gaat solliciteren.

Volgorde en vorm

Denk tot slot na over de volgorde en vorm waarin jij je aangepaste cv giet. Het teruglopend cv, waarbij je meest recente werkervaring bovenaan komt te staan, is nog altijd verreweg het populairst. Voor sommige functies kan een chronologisch cv, een vaardigheden cv of een mini-cv je echter net dat streepje voor geven.

Klik op een van de links om erachter te komen welk cv het beste past bij jouw sollicitatie.

Hulp nodig bij je cv? Laat dan een professional met tientallen jaren ervaring in de recruitmentindustrie jouw cv van feedback voorzien! Voor slecht €35,- weet je zeker dat jij het best mogelijke curriculum vitae naar je potentiële werkgever verstuurt. Klik hier, of op de banner hieronder, voor meer informatie of om direct feedback te ontvangen.

basis-cv