beltips-voor-sollicitaties
  • 0

Bellen als sollicitatie…

Ik zag laatst een vacature waarvoor je geen brief hoefde te schrijven. Geen brief? Nee… Je kon bellen. Als de contactpersoon je op basis van het gesprek een interessante kandidaat vond, kwam het tot een persoonlijke ontmoeting. Met andere woorden: het telefoontje wás al het eerste selectiecriterium. Belangrijk dus om het serieus te nemen, zelfs al je ‘alleen’ belt om informatie in te winnen. Waar moet je op letten?

1. Doe alsof het een live gesprek is

Wat ik daarmee bedoel is: ga er echt voor zitten. Zorg dat je rechtop zit, achter je bureau of keukentafel. Lichaamshouding is belangrijk, zelfs als ‘de andere kant’ je niet ziet! Je voelt je er zelfverzekerder door, en dat hoor je terug in je stem. Wellicht ten overvloede: je hebt dus niet je pyjama aan, maar een outfit waarmee je je in een professionele context kunt vertonen. De radio staat uit, en je eventuele huisgenoten weten dat ze nu even niet mogen binnenkomen.

2. Vraag of het uitkomt

In tegenstelling tot een sollicitatiegesprek, heb je meestal geen tijd afgesproken. Vraag daarom altijd of het gelegen komt. Als dat niet zo is, stem dan een tijd af waarop de ander wél beschikbaar is. Omgekeerd geldt dat ook: als jij teruggebeld wordt en je staat net met 3 schreeuwende kinderen in de supermarkt, vraag dan of je op een later moment terug kunt bellen. Houd ook rekening met werktijden: 18 uur ’s middags of precies in de lunchpauze, wordt vaak niet gewaardeerd…

3. Bereid je voor!

Zoek voordat je gaat bellen op met wie je eigenlijk gaat praten (LinkedIn, Google). Wat is de achtergrond van de contactpersoon? Zo kun je je vragen afstemmen op je gesprekspartner. Stel geïnteresseerde vragen, maar geen dingen waarop je het antwoord op de website kunt vinden. Wees voorbereid op de vraag ‘vertel eens iets over jezelf’, en stop daar direct in welke eigenschappen jij hebt die je uitermate geschikt maken voor deze baan. Realiseer je ook dat sommige mensen nog tijdens het gesprek even op je LinkedIn profiel kijken. Dit moet dus in orde zijn.

4. Wees enthousiast

Straal uit dat je enthousiast bent over deze baan en dit bedrijf. Het klinkt misschien raar, maar probeer te glimlachen aan de telefoon. Daardoor klinkt er automatisch meer energie in je stem.

5. Kort en bondig

Een contactpersoon zit niet te wachten op een eindeloze rits vragen. Houd het kort en bondig, spaar wat vragen op voor het sollicitatiegesprek, en rond netjes af. Soms duurt een gesprek wel (veel) langer, omdat er een goede klik is, en jullie ervaringen en ideeën aan het uitwisselen zijn. Je voelt snel genoeg aan of het gesprek lang duurt omdat je echt verbinding hebt met de ander, of omdat jij heel hard je best zit te doen terwijl je gesprekspartner er inmiddels wel klaar mee is.

6. Je doel: waar heeft dit bedrijf behoefte aan?

Om een interessante kandidaat te zijn, moet jij de oplossing bieden voor een probleem dat zij hebben. Probeer te achterhalen waarom er nu een vacature is, en wat ze hopen te vinden. Wat mist dit bedrijf nog? Daar kan je op inspelen in een vervolggesprek of brief.

7. Afsluiten

Laat, als het lukt, je naam nog even op subtiele wijze vallen, als daar niet al naar gevraagd wordt. Door van tevoren op iemands LinkedIn profiel te kijken (niet in anonieme modus!), vergroot je de kans dat hij of zij jouw naam herkent als je belt, helemaal als je daarna solliciteert. Overigens moet je dan wel het geluk hebben dat die persoon checkt wat er op LinkedIn allemaal gebeurt…

8. Verwijzen

Tot slot: als het telefoontje de opmaat is voor een brief, verwijs dan naar het gesprek, met datum erbij. Noem iets wat iemand verteld heeft tijdens het gesprek, of refereer er meer in het algemeen aan: ‘ons telefoongesprek bevestigde mijn beeld dat deze baan mij op het lijf geschreven is!’

9. Gebruik je kennis voor een gesprek

Mag je op gesprek komen? Gefeliciteerd! Gebruik de informatie die je tijdens het gesprek gekregen hebt. Je kunt al snel veel oppikken over sfeer, problemen, uitdagingen enzovoort. Pak iedere hint die je gekregen hebt, en werk die verder uit (website bedrijf, jaarverslag etc.).

Succes!

Over Juliette Kars

Juliette is een praktische, resultaatgerichte loopbaancoach, die graag mensen ondersteunt om zich zo goed mogelijk te profileren op de arbeidsmarkt. Ze combineert een baan bij een thuiszorgorganisatie met opdrachten als loopbaancoach, en schrijft blogs over o.a. carrièreontwikkeling en solliciteren.