moderne-sollicitatiebrief-schrijven
  • 0

Hoe schrijf je een moderne sollicitatiebrief? Vijf tips!

Wie vroeger wilde solliciteren, moest na het schrijven en printen van de brief en het cv, eerst het juiste aantal postzegels op de brief plakken en deze vervolgens op de post doen.

Tijden zijn echter veranderd en daarmee ook de gebruiken omtrent solliciteren en de sollicitatiebrief.

Zo komt er tegenwoordig natuurlijk geen printer en briefpost meer aan te pas; dit gedeelte van de sollicitatieprocedure verloopt nu vrijwel altijd digitaal. Maar de verandering ten opzichte van vroeger gaat nog veel verder dan dat. 

Zo hebben moderne sollicitatiebrieven een andere stijl dan vroeger (zowel qua taalgebruik als in inhoud) en moet je ook rekening houden met andere praktische zaken, zoals de vraag of je de brief beter direct in de body van de e-mail plaatst of toch beter als bijlage meestuurt?

Als je jaren geleden voor het laatst hebt gesolliciteerd, kun je vast wel een kleine opfriscursus gebruiken. 

In dit artikel geef ik je vijf tips voor het schrijven van een moderne sollicitatiebrief!

1. Sollicitatiebrief of sollicitatie-e-mail?

Kun je beter een aparte sollicitatiebrief als bijlage meesturen of plaats je de ‘brief’ direct in de body van de e-mail?

In mijn ervaring maakt het niet veel verschil. Beide opties zijn prima, zo lang je je maar bewust bent van de voor- en nadelen. Een voordeel van de aparte brief is dat je deze kunt versturen als pdf-document, wat betekent dat je de volledige controle hebt over de lay-out.

Een nadeel hiervan is dat de lezer wel eerst de bijlage moet openen om het document te kunnen zien. Bij de sollicitatie-e-mail is dit precies andersom: de recruiter krijgt direct je brief te zien waardoor je de kans vergroot dat de brief ook daadwerkelijk gelezen wordt. De lay-out zal er echter minder gelikt uitzien.

Kortom, in mijn ervaring maakt het niet ontzettend veel uit, mits de sollicitatiebrief of sollicitatie-e-mail goed geschreven is.

2. Kort en bondig

Als je tegenwoordig op straat loopt, zie je overal mensen waarvan het lijkt alsof hun smartphone vastgelijmd zit aan hun hand (ik betrap mezelf er soms ook op).

Het effect van alle digitale communicatiemiddelen is verstrekkend, zo bleek uit een studie van Microsoft (bron). Niet alleen op sociaal gebied is er een verandering te zien maar ook op het gebied van concentratie.

Wat blijkt?

De gemiddelde goudvis (9 seconden) heeft een langere concentratiespanne dan de gemiddelde mens (8 seconden). Deze concentratie heeft ook betrekking op het lezen van teksten, zoals bijvoorbeeld de tekst in de sollicitatiebrief. Waar het vroeger nog prima was om een wat langere brief te schrijven, is dit tegenwoordig anders.

Voor een Amerikaans onderzoek werden recruiters gevraagd naar de ideale lengte van sollicitatiebrieven. Bijna 70% gaf aan de voorkeur te geven aan een brief die korter was dan een volledige pagina. Ook besteedde minder dan de helft van hen meer dan 30 seconden tijd aan de brief; of ze nu klaar waren met lezen of niet. Gezien het onderzoek van Microsoft niet een heel verrassende conclusie natuurlijk.

Houd je brief zo kort en bondig mogelijk: maximaal één pagina indien je een volledig briefhoofd toevoegt (wat ik overigens wel aanraadt – hiermee toon je aan zakelijk te communiceren). Minder is meer in dit geval.

3. Tips voor sollicitatie-e-mails

Zorg allereerst voor een logisch onderwerp. Zo weet de recruiter van tevoren al wat de reden is van je e-mail en is je sollicitatie makkelijker terug te vinden in de vaak overvolle mailbox. Een aantal voorbeelden:

  • ‘Sollicitatie naar accountmanager functie’
  • ‘Reactie op vacature #45548’
  • ‘Open sollicitatie naar een IT-functie’

Daarnaast raad ik je aan om de sollicitatie-e-mail eerst naar jezelf te sturen voordat je hem verstuurt naar de recruiter. De opmaak wil nog wel eens verspringen op het moment dat je de mail verstuurt. Door de e-mail eerst naar jezelf te versturen, zie je hoe deze zal worden getoond bij de ontvanger (en kan je zo nodig nog een aantal aanpassingen doen).

4. Motivatiebrieven hoeven niet super formeel

De conventies op het gebied van zakelijke communicatie zijn onderhevig aan de tijdsgeest; de sollicitatiebrief vormt hierop geen uitzondering.

Doe jezelf een plezier en blijf niet hangen in de formaliteitsregels die je misschien wel twintig of dertig jaar geleden hebt geleerd op school. Je wilt immers dat de brief aansprekend is voor de lezer en dat is moeilijk wanneer het lijkt alsof jullie amper dezelfde taal spreken (de meeste recruiters zijn vrij jong).

Een goede moderne sollicitatiebrief is niet stijf en formeel; de brieven van vandaag gaan steeds meer naar het niveau van spreektaal toe: een makkelijk te begrijpen verhaal met een logische structuur. Waarom zou je immers in je brief een totaal andere toon aanslaan als dat je ‘in het echt’ zou doen?

Nu wil ik niet zeggen dat je een hele informele brief moet schrijven maar wil ik je wel op het hart drukken dat je niet bang hoeft te zijn om wat meer van je persoonlijkheid terug te laten komen in je brief; er wordt immers gezocht naar een persoon, niet een robot.

(Uiteraard is het belangrijk dat je bij deze tip de bedrijfscultuur in ogenschouw houdt. Een sollicitatie naar de functie van controller bij een prominente accountingfirma vraagt om een wat minder hippe benadering dan een sollicitatie naar de functie van customer service medewerker bij een internetstartup.)

5. Jij bent de oplossing

Meer dan ooit tevoren, is het zaak dat je jezelf als sollicitant goed weet te verkopen aan werkgevers; dat je de werkgever weet te overtuigen van jouw geschiktheid voor de functie. 

In een goede brief presenteer je jezelf als de oplossing voor een probleem van de werkgever; net zoals een marketeer reclame maakt voor een product of service, maak jij met je sollicitatie reclame voor jezelf.

In mijn ervaring doen slechts weinig sollicitanten dit echt goed. En dat is eigenlijk ook best logisch want het is niet alsof je dit wordt geleerd tijdens een opleiding; er wordt gewoon maar van je verwacht dat je een goede brief kunt schrijven tegen de tijd dat je je diploma’s hebt behaald.

Mocht je het dus moeilijk vinden om jezelf te verkopen: geen zorgen, je bent niet alleen. Maar gelukkig is er een oplossing.

Om sollicitanten te helpen bij het schrijven van effectieve sollicitatiebrieven, heb ik een stap-voor-stap methode ontwikkeld die helpt om jezelf te verkopen zonder het gevoel te hebben dat je aan het opscheppen bent. De kern hiervan heb ik teruggebracht tot tien makkelijk te begrijpen vuistregels. Maar alleen theorie heb je maar weinig aan, je wilt natuurlijk gewoon voorbeelden zien van zowel goede en slechte brieven, toch?

Het sollicitatiebriefhandboek bevat het allemaal: de theorie, de praktische vuistregels en tientallen voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken ter inspiratie van je eigen brieven.

Vind je het moeilijk om jezelf te verkopen in een sollicitatiebrief?

Dan biedt dit boek jou de oplossing! 🙂

Over Perry Kroes

Sinds 2010 heb ik duizenden werkzoekenden geholpen om de baan van hun dromen te veroveren. Dit doe ik vrijwel uitsluitend digitaal: via deze website, email, telefoon, Skype en mijn e-books: ‘het sollicitatiebriefhandboek’ en 'het cv-handboek’. Ik geloof dat iedereen een baan verdient waar hij of zij gelukkig van wordt. Ook jij. Mijn missie is om jou deze baan te helpen veroveren.